EKSKLUZIVNO! Naša saznanja o tragediji na pirotskoj pruzi. Od nedelje u 17h do dana današnjeg!

16. januar 2023. 10:32 Stavovi Pirot Plus Online

 Iskreno, smatram da nismo došli do kraja. 

 Epilog ovog nesrećnog događaja poznat je utoliko što smo izgubili dva života, da je više ljudi povređeno, neki su još u bolnicama, još više uplašeno…

  Pirot ovakav ,,smak sveta" u nekoliko desetina minuta nije doživeo.

Poštujući preminule, brinući o povređenima, shvatajući sve uplašene i zabrinute, nisam se dvoumio nijednog trenutka da vas svakodnevno obaveštavam o tome šta se tamo, na šest kilometara od Pirota, definitivno ispod nekadašnje kafane Šangaj, hajde, Sopotskog Hana, dogodilo.

 Sačuvaću to za istoriju, možda će nekome koristiti i kao dokazni materijal šta se sve tamo događalo, ko je kako i šta radio i kako se ko ponašao.

 Pitao sam se, svakodnevno, ko sam to ja, ko smo to mi, vi, koji čekate informacije, a ko su oni, kojima je smetao, više nego ikome moj ,,žućko" za kojim bi, imao sam utisak, organizovali poteru.

 Možda preterujem.

 Uz to, dron od onog mladića još uvek nije vraćen.

No, to je sad u rukama drugih. Zamislite, sudbina nas koji smo želeli da vas izveštavamo je u rukama drugih. Kojih!?

 Ponovo pitanje, ko je ko!?

……………………………………………………………………

    …teretni voz sa 21. cisternom krenuo je sa Železničke stanice Pirot u 16.30 minuta. Za Azotaru Šabac vozio je 21 cisternu amonijaka. Od toga 20 su bile po 40 tona, jedna je bila prazna.

U krivini na oko 300 metara od nadvožnjaka (krivina ,,lomi" najpre na levo, ispod nadvožnjka okreće na desno, deseti, jedanaesti, dvanaesti i trinaesti vagon, iskliznuli su iz šina. Mašinovođa i njegov pomoćnik iskočili su iz lokomotive koja je ostala da radi, pobegli desno, popeli se na put Pirot – Temska. Srela ih je neka žena kolima i odvezla u Staničenje.

Mašinovođa je odmah javio stanici Pirot da se dogodila nesreća. Od četiri cisterne, ona broj 13, kakva li je to sudbina, pri padu je probijena. Da li nečim na zemlji, nekim gvozdenim predmetom, ostaje nepoznanica.

 Voz se kretao brzinom od 30 km/h koliko je predviđeno.

 Na ovoj pruzi moglo je da se vozi do 22.5 tona po osovini. Dozvoljena količina tereta bila je oko 2000 tona. Nedavno je smanjena na 1200. Količina amonijaka u tonama na ovoj kompoziciji bila je oko 800 tona.

    Iz cisterne je curio amonijak. Prvog dana najviše, bila je pod pritiskom! Vetar sa istočne strane duvao je prema Koridoru, starom putu za Pirot. Poznavaoci kažu da cisterna broj 13 nije smela da curi. Tu je problem koji treba rešavati!

    Nastala je agonija, strah, sudari, bežanja. Borba za živote vodila se u bolnicama u Pirotu i Nišu. Njih 50 zatražilo je pomoć u pirotskoj Bolnici. Prema rečima dežurnog, deset njih, možda manje, zadržano je, sanirano i kasnije pušteno kući.

 Naš čovek J.B. (74) preminuo je u Bolnici. Turskog vozača (T.P.) pronašao sam (nažalost ja) sutradan ispod nadvožnjaka, pedesetak metara od lokomotive.

 Od tog dana, do subote 14. januara trajala je izuzetno teška i neizvesna borba. Najpre ukloniti cisterne koje su na koloseku, potom odvojiti cisterne koje su bile vezane za one koje su pale, potom podizati pale cisterne. Posebno naporno, teško, veoma opasno bilo je podići cisternu broj 13 iz koje je i dalje curio amonijak. U kamionsku cisternu najpre je istočeno 30 tona. Prema procenama nekih ljudi tamo, svakog dana je curilo, po 100 litara (?). Sad vi računajte.

 U cisterni i dan danas ima amonijaka. Otvori se lede, možda je to jedino dobro. Kažu dokle je nivo leta, dotle ima amonijaka (?).

   U subotu, 14. januara podignuta je poslednja cisterna.

     Gde su?

     Prvih devet oterane su u Smederevo na preglede, a potom u Šabac. Četiri cisterne koje su pale i peta (br.14) bile su kratko u Pirotu. Pre toga, br. 13 bila je u na stanici  Belo Polje i postaji Mali Jovanovac. Sada su svih pet na Železničkoj stanici Staničenje. Da li će cisternu 13 i ostale tri ovde istakati ili ne, to niko ne zna još uvek. Odlučiće prevoznik Kargo Srbija.

Cisterne u Dimitrovgradu od 15. do 21. će biti odvezene najpre u Smederevo, najverovatnije, a potom kod poručioca Azotara Šabac.

Prevoznik je Kargo Srbija.

 Vlasnik cisterni se ne objavljuje ili se još uvek ne zna!

……………………………………………………………………

Zbog zastoja u železničkom transportu, na bugarskoj granici bilo je zastoja. Čekao je veliki broj kompozicija. Neki su se odlučivali za Rumuniju.

   U nedelju u 7h ujutru stigla je dizelka i tokom dana prevozila cisterne iz Pirota u Staničenje.

Sinoć su krenuli vozovi po redovnom redu vožnje. Prošla su četiri do ponoći!

 Najpre prolaze vozovi za domaće tržište.

 Ministar Goran Vesić objavio je juče da prugom Dimitrovgrad – Niš više neće moći da se prevozi amonijak.

Do daljeg!

………………………………………………………………

 Ovo su detalji koje smo za ova 23 dana saznali (uključujući i jučerašnji).

 Objavili smo, da bi se smanjile bilo kakve proizvoljne priče.

 Ljudi odgovorni za donošenje, verujemo pravih odluka, uradiće to sigurno već od danas, neke su donosili i to veoma teške ovih dana.

 U kompletnoj operaciji učestvovala su nadležna ministartva, Infrastrukture Železnica Srbije, Bugarska železnica, ekipe radnika na Železnici iz Niša, Bele Palanke i Pirota, vatrospasilačke ekipe iz Pirota i okolnih gradova, bilo ih je i iz Kruševca, Leskovca…

Pripadnici Policije Pirot, lekari specijalisti u bolnicama u Pirotu i Nišu, ekipe Hitne pomoći.

Obično se ovom spisku ne dodaju novinari, štaviše smatrali su se nepoželjnim.

……………………………………………………………………

Dobili smo poziv, danas u 11.30h biće održana Konferencija za novinare Gradskog Štaba za vanredne situacije.

 Nadamo se novim informacijama!

…………………………………………………………………………

Dragi prijatelji sa svih strana, vi koji ste nas pratili svih ovih dana: hvala vam za izuzetnu podršku koju ste nam davali.

Značila nam je mnogo.

Hvala i medijima koji su poštovali pravila našeg zanata i objavljivali izvore.

 Pozdrav i onima koji su ,,kopipejstovali", neka budu malo borbeniji, ali i korektniji.

 Neće iz tople sobe i redakcije.

…………………………………………………......... 

 Da se ne ponovi!