EKSKLUZIVNO! Naš Portal prvi u Srbiji objavljuje izveštaj inž.Tamare Škembović, glavnog istražitelja nesreća u železničkom saobraćaju u Centru za istraživanje nesreća
Pre nekoliko dana poslali smo zahtev Centru za istraživanje nesreća za informacije o saobraćajnoj železničkoj nesreći kod Pirota.
Posle srdačnog razgovora sa inž. Tamarom Škembović i njenih utisaka da je izuzetno zadovoljna načinom izveštavanja i našom spremnošću da ustupimo sve video reportaže i izvestaje, bili smo više nego prijatno iznenadjeni da je tako brzo stigao, ovako obiman izvestaj.
Uz veliku zahvalnost direktoru Centra Nebojši Petroviću i dip.inž.saob. Tamari Škembović , objavljujeno integralni tekst .
|
10:16 (9 hours ago)
|
Поштовани господине Пауновићу,
Хвала Вам на мејлу и интересовању за озбиљну несрећу која се догодила 25.12.2022.године између службених места Пирот и Станичење. Извињавам се што нисам била у прилици пре да одговорим због унапред заказаних обавеза али сам свакако Ваш мејл захтев узела у обзир са приоритетом.
У складу са Законом о истраживању несрећа у ваздушном, железничком и водном саобраћају („Службени гласник РС“број 66/18 и 83/18), Центар спроводи истрагу после озбиљних несрећа на железничком систему са циљем могућег унапређивања безбедности на железници и превенцији несрећа. Центар за истраживање несрећа у саобраћају је покренуо истрагу предметне озбиљне несреће што је објављено на интернет страници Центра.
Центар за истраживање несрећа у саобраћају је самосталан у раду и спроводи независну истрагу. Циљ истраге је утврђивање узрока и могућност унапређења безбедности на железници и превенција несрећа издавањем безбедносних препорука. Истраживање и откривање узрока несрећа нема за циљ утврђивање кривичне, привреднопреступне, прекршајне, дисциплинске, грађанскоправне или неке друге одговорности. Сва документа, подаци и докази морају се користити искључиво за потребе истраживања несрећа и незгода у железничком саобраћају и у друге сврхе се не могу користити. Извештај о истрази не садржи податке о личности.
Имајући у виду законске одредбе и с обзиром на велико медијско интересовање за предметну озбиљну несрећу, те поштујући Ваш рад и интересовање и питања која сте упутили, уз сагласност Директора Центра у могућности сам да Вас обавестим о следећем:
Наиме, 25.12.2022. године у 16:45 у km 67+300 пруге број 106: Ниш –Димитровград – државна граница – (Драгоман) између станице Пирот и укрснице Станичење приликом саобраћаја воза број 45010 (локомотива 661-249, 20 кола серије Za товарено RID 268/1005 и 1 кола серије Za празно RID 80/1830, железнички превозник „Србија Карго“а.д.) дошло је до исклизнућа 9, 10, 11, 12, 13. и 14. кола од којих су се четворо кола преврнула на бок (и то 10, 11, 12. и 13. кола) при чему је из 13. кола дошло до ослобађања (цурења) опасне материје – амонијака. Услед ослобађања амонијака из кола у атмосферу дошло је до усмрћења два трећа лица док је број трећих лица којима је указана лекарска помоћ 45 (подаци који су достављени 29.12.2022. године од стране представника кабинета градоначелника града Пирота, а који ће бити ажурирани у коначном извештају о истрази озбиљне несреће). Материјална штета постоји на железничким возилима, инфраструктури и роби. Подаци о наношењу штете животној средини биће приказани у коначном извештају о истрази озбиљне несреће. Напомена: кола цистерне су наведене према редном броју гледано од чела воза односно локомотиве, а свакако да свака кола имају свој јединствени број који се састоји од дванаест цифара, али због практичности писања наведени су редни бројеви.
У озбиљној несрећи су учествовали управљач јавне железничке инфраструктуре „Инфраструктура железнице Србије“а.д. и железнички превозник „Србија Карго“а.д. Пошиљалац робе односно амонијака је AGROPOLYCHIM AD (Devnia, Bulgaria) а прималац робе је Elixir Zorka mineralna đubriva d.o.o. (Šabac, Srbija). Власници кола цистерни су: ATIR-RAIL SA (Paris, Francuska), VTG (Hamburg, Nemačka) и РТБ Бор (Србија). Власници кола цистерни ATIR-RAIL SA (Paris, Francuska) и VTG (Hamburg, Nemačka) су уједно и лица задужена за одржавање (ECM – Entity in Charge of Maintenance), те су одговорни за одржавање кола цистерни. Воз број 45010 је у свом саставу имао двадесет товарених кола и једна празна кола (21. кола). Бруто маса воза (тара + нето) је износила 1615 t а нето маса је износила 896 t (количина робе односно амонијака). Кола цистерне серије Zа која су била у саставу воза су четвороосовинска. Дозвољено осовинско оптерећење на прузи Ниш – Димитровград – државна граница одређује управљач инфраструктуре и износи 22,5 t по осовини (детаљније податке можете пронаћи у документу Изјава о мрежи који је објављен на интернет страници управљача). Дозвољена маса сваких кола је означена на сваким колима цистернама (тара +нето) у зависности од категорије пруге, те у конкретном случају кола цистерне су могла бити максимално товарене у распону од 47,7 до 55,2 t (нето маса амонијака).
Центар за истраживање несрећа у саобраћају односно Главни истражитељ у железничком саобраћају је у складу са законским и подзаконским актима обавештен о озбиљној несрећи телефонским путем од стране управљача инфраструктуре и железничког превозника мало после 18:00. Од тог тренутка је била непрекидна комуникација у циљу добијања додатних информација од управљача и превозника у циљу могућности приласка месту озбиљне несреће. Представници Центра су 26.12.2022. године у јутарњим часовима пристигли у железничку станицу у Пироту. Приступ месту озбиљне несреће је од стране припадника Сектора за ванредне ситуације омогућен нешто после 10:00 представницима Центра и представницима управљача и превозника у циљу вршења увиђаја и прикупљања чињеница и доказа у вези са пругом и железничким колима, те су представници Центра и представници управљача и превозника били први који су приступили вршењу увиђаја. Приступ месту несреће је омогућен уз подршку и помоћ припадника Сектора за ванредне ситуације према њиховим инструкцијама и уз њихову пратњу како би се сачувала безбедност и здравље свих представника, на чему смо им неизмерно захвални. Дозвољена брзина на делу пруге између Ниша и Пирота је 30km/h. Имајући у виду да је брзиномерна трака са локомотиве 661-249 изузета по налогу заменика ОЈТ у Пироту, очитавање брзиномерне траке ће бити могуће када се дозволи од стране заменика ОЈТ у Пироту. Кривичну одговорност и друга кажњива дела утврђује ОЈТ у Пироту. Управљач инфраструктуре и железнички превозник у складу са чланом 94. Закона о безбедности у железничком саобраћају („Службени гласник РС“ број 41/18) утврђују узрок и последице несреће и околности. Циљ истраге коју спроводи Центар за истраживање несрећа у саобраћају је утврђивање узрока и могућност унапређења безбедности на железници и превенција несрећа издавањем безбедносних препорука. Истраживање и откривање узрока несрећа нема за циљ утврђивање кривичне, привреднопреступне, прекршајне, дисциплинске, грађанскоправне или неке друге одговорности, те утврђивање одговорности није у надлежности Центра.
Рашчишћавање места озбиљне несреће је вршено од стране управљача инфраструктуре и железничког превозника, те су кола са лица места упућивана у службена места на прузи у складу са могућностима (с обзиром на њихов положај у возу и последице несреће) и у складу са инфраструктурним капацитетима. У оваквим ситуацијама, пракса је првенствено спасавање људи у складу са чланом 95. Закона о безбедности у железничком саобраћају („Службени гласник РС“ број 41/18).
Захтевала сам од железничког превозника да се у сертификованој радионици изврши преглед исклизлих кола после озбиљне несреће у складу са законским и подзаконским актима, што ће бити учињено када то одобри заменик ОЈТ у Пироту пошто и тужилаштво води истрагу, те је неопходна сарадња свих надлежних органа како би сви могли обавити задатке у складу са законским обавезама и својим надлежностима. Преглед кола ће се обављати у присуству представника Центра као и осталих заинтересованих страна. Кола цистерне које се још увек налазе у Станичењу су под сталним надзором и биће упућена у даљи поступак када се за то добије одобрење инспектора Сектора за инспекцијски надзор у Министрству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре (вршено је претакање товара и отклањање недостатака како би кола цистерне могла безбедно даље да се упуте на контролно вагање а потом у радионицу ради прегледа). Од стране инспектора Сектора за инспекцијски надзор у Министрству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре 31.01.2023. године укинуте су наложене мере забране даљег транспорта 10, 12, 13. и 14. кола док за 11. кола нису укинуте наложене мере забране. Имајући у виду наведено, ускоро се очекује даље процесуирање железничких кола. Свакодневно смо оперативно пратили активности у вези са предметном озбиљном несрећом као и активности после рашчишћавања места несреће.
Центар за истраживање несрећа у саобраћају је упутио захтеве за достављањем података многим организацијама, органима и привредним субјектима у вези са инфраструктуром, железничким колима, усмрћенима и повређенима, животном средином, ангажовањем служби и другим, те се чекају одговори како би се комплетирала документација у циљу свеобухватности истраге.
После завршене истраге, на интернет страници Центра за истраживање несрећа у саобраћају Републике Србије www.cins.gov.rs ће бити објављен коначан извештај о истрази предметне озбиљне несреће. Такође, извештаји Центра, односно Сектора за истраживање несрећа у железничком саобраћају се објављују и на интернет страници Европске агенције за железнице (European Union Agency for Railways) https://www.era.europa.eu/domains/accident-incident/rail-accident-investigation_en.
Унапред се захваљујем на разумевању!
-
16. jul 2024. 12:21 Jutros, na putu do Redakcije, tu na Keju, snimio sam Nišavu kod Šulejinog brzaka. "Narogušila se" i podigla. Nije više naša reka. Kanal, kako je zovemo!Bacio sam ... -
15. jul 2024. 12:19 Pesma "Ju grupe" više nije aktuelna, ono "Na 35 stepeni hoću hlad"! Ne ljudi, Zoran Bojčev iz Meteorološke stanice u Dimitrovgradu reče mi maločas da je juče u 15 sati u Dimitrovgradu ... -
15. jul 2024. 10:12 Ministarstvo za brigu o selu Republike Srbije je i ove godine na javnom konkursu odobrilo sredstva Gradskoj upravi Pirot za realizaciju manifestacije pod sloganom „Miholjski susreta sela“.... -
15. jul 2024. 07:35 Policijska uprava u Pirotu obaveštava građane da se u protekloj nedelji (08.07 - 14.07.2024. godine) na teritoriji Policijske uprave u Pirotu, dogodilo 9 saobraćajnih nezgoda, od toga 1 sa ...