Program obrazovanja za održivi razvoj “Mladi i priroda – partneri za budućnost”

15. jun 2018. 11:08 Društvo Pirot Plus Online

Društvo za zaštitu životne sredine “Stara planina” iz Pirota je 9. i 10. juna sa trećom grupom dece realizovalo Program obrazovanja za održivi razvoj “Mladi i priroda – partneri za budućnost” (prva i druga grupa dece prošle su kroz program tokom aprila. U ove tri grupe, u okviru sprovedenog programa je učestvovalo ukupno 75 učenika srednjih škola iz Pirota i Dimitrovgrada.
Očigledan nedostatak današnjeg školskog sistema je neprihvatanje lokalnih i regionalnih specifičnosti. Nastavni planovi i programi zasnovani su na teoretskim lekcijama koje deci deluju daleko i strano. Malo je sadržaja koji neguju interpersonalnu inteligenciju, tj. sposobnost da se razumeju drugi ljudi, malo je i oblikovanih sadržaja koji neguju razumevanje i ljubav prema prirodi. Program obrazovanja za održivi razvoj “Mladi i priroda – partneri za budućnost” ima za cilj da ove nedostatke obrazovnog sistema ukloni i afirmiše drugačiji pristup obrazovanju.

Deca su kroz program Društva upoznala Park prirode “Stara planina” iz drugačijeg ugla. Posetili su poljoprivredno gazdinstvo Sergeja Ivanova iz Dimitrovgrada i upoznali se sa autohtonim rasama (karakačanska ovca, balkanski magarac...) i njihovim prednostima.

Posetili su i „Etno kuću Nikolov” u selu Vlkovija i upoznali se sa mogućnostima za razvoj seoskog i eko turizma. Na teritoriji Grada Pirota, posetili su Slavinju i Slavinjski kanjon. Na izletištu Vrelo, deca su obišla istoimeni izvor ali i ribnjak koji pored ekonomske funkcije ima i funkciju očuvanja prirodnih resursa. Sutradan, obišli smo vodopad Tupavicu i ekostazu Vidlič koju je Društvo “Stara planina” uredilo pre tačno deset godina uz pomoć Ambasade Holandije.

Projektom “Mladi i priroda – partneri za budućnost” od pedagoških radnika iz regiona formirali smo mrežu ekoloških trenera koji će, nadamo se, nastaviti rad na primeni regionalnih programa obrazovanja za održivi razvoj. Društvo “Stara planina” očekuje da će škole nastaviti proces regionalizacije obrazovanja kojim će se deci omogućiti da bolje upoznaju svoj rodni kraj i njegove resurse, i time obrazovanje podići na viši nivo korišćenjem metoda aktivnog interdisciplinarnog učenja.
Suština ove metode je stvaranje veza između nastavnih sadržaja različitih predmeta (istorija, srpski jezik i književnost, umetnost, biologija, geografija, programiranje i sl.) i usmeravanje pomenutih sadržaja ka obrazovanju za održivi razvoj.
Progaram ovako koncipiran pomaže da deca bolje razumeju svet u kojem žive, adresirajući kompleksnost i međusobnu povezanost problema koji predstavljaju pretnju našoj budućnosti. Tu pre svega mislimo na siromaštvo koje je izraženo u selima na eko stazi, na prekomerno korišćenje resursa koje se provlači u planovima države za razvoj hotelskog turizma i izgradnju “malih hidroelektrana”, na opštu degradaciju životne sredine, na demografsku smrt ovih krajeva i sl. Program donosi nova znanja na polju održivog razvoja, povećevajući mogućnosti za “zelene poslove” i delovanje koje vodi zdravom i produktivnom životu u skladu sa prirodom.

Smeštaj, ishranu i prevoz za srednjoškolace obezbedilo je Društvo za zaštitu životne sredine „Stara planina” iz Pirota, sredstvima SEEDLING programa koji realizuje Regionalni centar za životnu sredinu za Centralnu i Istočnu Evropu (REC). Program finansira Austrijska razvojna agencija (ADA).