Rekonstrukcija i modernizacija pruge Niš – Dimitrovgrad. Sve što bi trebalo da znate!

27. mart 2024. 11:28 Gradska hronika Pirot Plus Online

Ako je suditi po vašim komentarima, pitanjima, interesovanju, pratite radove na rekonstrukciji i modernizaciji pruge. Kako i ne biste, kada će za nešto više od tri godine, na ovoj relaciji saobraćati vozovi koji će ići brzinom od preko 100 kilometara na čas!

Uz to, konačno će se urediti stanice, pružni prelazi, pruga će biti elektrificirana.

U saradnji sa našim insajderom (izvor naravno ne objavljujemo) sakupili smo informacije koje vas interesuju.

Najpre, podsećanje na osnovne detalje kada je u pitanju izgradnja pruge.

"Radovi su krenuli od izlaza iz stanice Staničenje prema ulazu u stanicu Pirot. Odvijaju se u vremenskim intervalima od 36-časovnih "zatvaranja" koloseka na ovoj pruzi. Deonica Staničenje - Pirot je deo prve faza radova u okviru rekonstrukcije i modernizacije pruge Sićevo - Dimitrovgrad, u dužini od 86 kilometara i ona obuhvata građevinske i pripremne radove za elektrifikaciju i signalizaciju, kao i elektrifikaciju ove deonice. Rok za završetak ovog posla je 1.276 dana, odnosno tri i po godine, samo gradilište, kako je istaknuto, podeljeno je na dve deonice, i to Prosek (Sićevo) - Staničenje i Staničenje - Dimitrovgrad.

Zbog složenosti i velikog obima posla, deonica Staničenje - Dimitrovgrad podeljena na tri poddeonice, i to na Staničenje-Pirot, Pirot-Sukovo i otvorenu prugu Sukovo-Dimitrovgrad, uključujući i stanice Pirot i Sukovo.

Za projekat rekonstrukcije i modernizacije železničke pruge Sićevo - Dimitrovgrad izabrani izvođač radova predstavlja konzorcijum firmi koji predvodi bugarska kompanija Trace group hold plc, a u kome su još i Consorzio armatori ferroviari s.c.p.a i Start - Engineering JSC. Ovaj projekat finansira iz kredita Evropske investicione banke (EIB) i budžeta Srbije, kao i iz donacije Investicionog okvira za zapadni Balkan (WBIF). Ova pruga je izgrađena 1886/1887. godine i decenijama nije bila u potpunosti rekonstruisana. Vozovi na većem broju mesta saobraćali smanjenim brzinama između 10 i 30 kilometara na sat."

Evo informacija. Tu imate, ujedno, i odgovore na skoro sva vaša pitanja i dileme!

PRVA GODINA - Radovi na pruzi od Staničenja do Dimitrovgrada i nastavak prema Sićevu.

Radovi se izvode ponedeljkom, utorkom, četvrtkom i petkom. Vozovi idu sredom, subotom i nedeljom.

Nove šine iz Italije već se ostavljaju između Staničenja i Pirota (stigle su do Sopota).

Kada postavljaju nova polja, njih nameštaju privremenim šinama dužine 25 metara. Kada se oformi prugu tim šinama, posle se stavljaju nove šine, menjaju kratke dugačkim šinama za brzine do 120 km/h.

Deonica od Staničenja do Proseka se radi kada sve ekipe Trejsa stignu do Dimitrovgrada. Završetak građevinskih radova na trupu pruge i na samoj pruzi od Dimitrovgrada do Dolca se očekuje u ovo vreme sledeće godine. 

DRUGA GODINA - Sićevačka klisura i početak obilaznice oko Niša.

U ovo vreme sledeće godine, kada stignu do Dolca, krenuće neprekidni "zatvor" od 100 dana zbog složenosti poslova u Sićevackoj klisuri.

U vreme tog "zatvora" će raditi i Đeram, odnosno prugu od stanice Pirot do bivšeg gradskog kupališta.

I tu su složeniji radovi, jer kod putnog prelaza i podvožnjaka u Đeramu postavljaju most kako bi sve saobraćajnice prošle ispod pruge s dovoljnim gabaritom za sva drumska vozila, tako da neće biti putnog prelaza, već samo podvoznjaka.

Dakle, sve putne prelaze preskaču i prugu na njima rade kad zatvaraju zbog Sićevačke klisure na 100 dana. Tada će raditi prugu i na mostovima i u tunelima.

Pruga od ulaznog signala s jedne strane stanice i ulaznog signala s druge stanice spada u rekonstrukciju stanica i to će se raditi tek kada budu gotove sve deonice između stanica. 

Kada se bude radila Stanica Pirot, radiće se i pothodnik za pešake od Stolara ka Nikole Pašića. U Pirotu šest koloseka, s tim što se stavljaju duži koloseci nego što su sada i produžavaće se ka naselju Radin Do. Staničenje i Sukovo ostaju sa po 3 koloseka.

TREĆA GODINA - radovi na elektrifikaciji cele pruge i signalizaciji.

Kada se radi signalizacija pruge, kreće i osiguranje svih putnih prelaza novim elektronskim uređajima. Knjaževacka, Kapetana Karanovića, Mite Gage, ka Krupcu, Božuratu itd.