Svetski dan pozorišta

Svetski dan pozorišta obeležava se 27. marta. Dan se obeležava različitim programima, kao i tradicionalnim čitanjem poruke uoči izvodjenja predstava u teatrima širom sveta.
Svetski dan pozorišta obeležava se od 1961, a Međunarodni pozorišni institut svake godine pozove ličnost svetskog ugleda da napiše poruku koja se prevodi na više od 20 jezika, čita pred desetinama hiljada gledalaca u pozorištima, štampa i emituje u stotinama novina, časopisa, radio i tv stanica na svim kontinentima.
Poruku, koja će se čitati pre svake predstave, ove godine uputio je britanski glumac, pisac, reditelj i suosnivač pozorišta "Theatre de Complicite" Sajmon Mekbarni.
"Gde god ima izvođača i publike, igraće se priče koje se ne mogu ispričati nigde drugde, bilo da govorimo o operskim i pozorišnim kućama naših velikih gradova, ili kampovima u koje su se sklonili migranti i izbeglice u severnoj Libiji i širom sveta. Uvek ćemo biti povezani, kao zajednica, u ovom ponovnom odigravanju", poručuje Mejbarni.
On je podsetio na poruku velikog Artura Milera 1963. godine kojom je upozorio da se nad svetom opasno nadvija pretnja nuklearnog rata: "U vremenima kada su ruke diplomatije i politike tako kratke i nejake, delikatan, ali nekada dalekosežan domet umetnosti, mora da ponese teret toga da na okupu održi ljudsko društvo".
Mekbarni u svojoj poruci podseća da je pre 2.400 godina Poliklet Mlađi projektovao veliko pozorište u Epidaurusu, čudesne akustike koja omogućava da se šibica upaljena na sredini pozornice može čuti u celom auditorijumu sa 14.000 mesta, ali i na jednako osvetljenje pozornice i audotorijuma Šekspirovog Glob teatra u Londonu.
"Živimo u vremenima kada je teško jasno videti. Okruženi smo sa više fikcije nego u bilo kom drugom trenutku istorije ili praistorije. Svaka "činjenica" može se osporiti, svaka anegdota polaže pravo na našu pažnju kao "istina". Naročito nas jedna fikcija neprekidno okružuje. Ona koja teži da nas odvoji od istine i jedno od drugog. Da smo odvojeni - narodi od naroda, žene od muškaraca, ljudi od prirode", ističe on.
Jednako kao što živimo u vremenima podela i fragmentacije, živimo i u vremenima ogromnog pokreta, primećuje britanski glumac.
"Više nego u bilo kom trenutku u istoriji, ljudi su u pokretu, često bežeći, hodajući, plivajući po potrebi, migrirajući po celom svetu. A to je tek početak. Odgovor je, kao što znamo, da se zatvore granice, podignu zidovi, da se isključi, izoluje", napisao je Mekbarni.
Živimo, kako kaže, u svetskom poretku koji je tiranski, gde je ravnodušnost valuta, a krijumčarska roba nada.
"Deo te tiranije je i u kontroli ne samo prostora nego i vremena. Vreme u kojem živimo zazire od sadašnjosti. Koncentriše se na nedavnu prošlost i blisku budućnost. Nemam to. Kupiću ovo. Sada, kad sam to kupio, treba mi sledeća stvar. Daleka prošlost se briše. Budućnost nema značaja", zapaža on.
Mekbarni navodi i da je mnogo onih koji kažu da pozorište neće ili ne može to da promeni.
"Ali pozorište neće otići zato što je pozorište mesto, rekao bih, utočište, gde se ljudi okupljaju i odmah formiraju zajednice. Kao što smo oduvek činili. Sva pozorišta su iste veličine kao prve ljudske zajednice od 50 do 14.000 duša. Od nomadske špilje do trećine stare Atine. Upravo zbog toga što pozorište postoji samo u sadašnjosti, ono čini izazov ovom pogubnom viđenju vremena", naglašava britanski reditelj.
Pozorište se, dodaje, uvek bavi sadašnjim trenutkom, njegovo značenje gradi se u zajedničkom činu između izvođača i publike - ne samo ovde nego i sada.
"Bez čina izvođača, publika ne bi mogla da veruje. Bez verovanja publike, predstava ne bi bila celovita. Smejemo se u istom momentu. Ganuti smo. Zadržavamo dah ili iznenađeni ostajemo bez reči. I u tom trenutku, kroz dramu, otkrivamo najdublju istinu: ono što smo smatrali najintimnijom granicom između nas, granica naše lične svesti, takođe je bez granica. Ona je nešto što delimo sa drugima", objasnio je on.
Svake večeri će se, kako kaže, ponovo okupiti glumci i publika i ponovo će se odigrati ista drama, a pozorište je oduvek "umetnička forma bezdomnika".
"A da smo u Epidaurusu, mogli bismo da podignemo pogled i vidimo kako nam je to zajedničko sa širim krajolikom. Da smo uvek deo prirode i ne možemo od nje pobeći, kao što ne možemo pobeći ni sa ove planete. Da smo u Glob teatru, videli bismo kako se naizgled intimna pitanja postavljaju svima nama. A da držimo u rukama kirenajsku frulu staru 40.000 godina, razumeli bismo da su prošlost i sadašnjost nerazdvojne - lanac ljudske zajednice nikad ne mogu raskinuti tirani i demagozi", napisao je Mekbarni.
Ansambl Narodnog pozorišta Pirot je, povodom Svetskog dana pozorišta, trebalo da večeras odigra još jednu izvedbu predstave "To kod nas ne može da bude", ali se predstava odlaže zbog bolesti glumca za 3. april u 19i30h. Iz Narodnog pozorišta obaveštavaju da će karte za večerašnju predstavu važiti i za odloženi temin predstave.
-
16. jul 2024. 06:51 U Galeriji "Čedomir Krstić", u utorak, 16. jula, biće otvorena izložba slika umetnice Bojane Bojčić pod nazivom "Segmenti celine". Otvaranje izložbe je u 20 časova.Bojana Bojčić rođena je 1996. ... -
09. jul 2024. 10:16 Galerija "Čedomir Krstić", na osnovu usvojenog plana i programa, tokom "Pirotskog leta" organizovaće niz manifestacija.Tim povodom direktor Galerije Ratomir Kostić rekao je da sugrađane, već naredne ... -
05. jul 2024. 10:29 Programom “Glumci i bibliotekari govore poeziju”, koji realizuje u saradnji sa Narodnim pozorištem, u ponedeljak 8. jula, kod Fontane na Crvenom trgu, sa početkom u 21 čas, Narodna ... -
04. jul 2024. 08:40 Ansambl Narodnog pozorišta Pirot u okviru manifestacije Pirotsko leto 2024 izvešće predstave "Hasanaginica" i "Darovni ćilim Cvete Agnine". "Hasanaginica" će biti odigrana u ...