Zašto je iscurio amonijak kod Pirota
*Izvor: Politika, Autor: Goran Volf
Istražitelj Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju utvrđuje kako je došlo do iskliznuća, prevrtanja cisterni sa opasnim materijama i curenja na revizionom otvoru. – U ovoj nesreći izgubljena su dva života, ekonomska šteta je nemerljiva, a građani Pirota danima su bili u strahu
Šta se zapravo desilo pa je šest cisterni punih amonijaka iskliznulo, od kojih su se na pruzi kod Pirota četiri prevrnule i iz jedne procurio amonijak, usled čega je dvoje ljudi umrlo, a prouzrokovanu ekonomsku štetu je teško izračunati, istražuje više institucija. Pored upravljača „Infrastrukture železnice Srbije a. d.” i prevoznika „Srbija kargo a. d.”, eventualno odgovorna lica traži i Osnovno javno tužilaštvo u Pirotu, ali najstručniji ljudi koji će otkriti uzroke ovog teškog akcidenta i dati preporuke kako da se ovakve stvari više ne dešavaju, rade u Centru za istraživanje nesreća u saobraćaju. Eksperti su obavili uvid na licu mesta, snimili sve i na više adresa poslali niz pitanja na koja se sada čekaju odgovori. Iako istraga još traje i detalji se ne smeju objavljivati, o onome što javnost može sada da sazna razgovarali smo sa Tamarom Škembović, koja u ovom centru radi kao glavni istražitelj u železničkom saobraćaju.
– Našim prugama, koje nisu u dobrom stanju, od svog tereta koji se preveze, čak oko četvrtine čine opasne materije. Prevozi se i amonijak, fosforna i sumporna kiselina, najrazličitiji naftni derivati, gasovi... A od ukupnog broja nesreća na prugama, kojih godišnje ima više od 200, čak 40 odsto čine iskliznuća. U ovom slučaju kod Pirota ne samo da je došlo do iskliznuća šest kola nego su se i četiri cisterne prevrnule, a najgore je to što je došlo do curenja opasnog amonijaka i ljudskih žrtava... O tačnim uzrocima smrti nalaze će dati stručnjaci Instituta za patologiju – kaže za „Politiku” istražitelj Tamara Škembović.
Ono što je bila dobra, srećna okolnost jeste već poznata činjenica da nijedna cisterna nije upala u reku Nišavu, mada su se prevrnule na tu stranu. Da se to dogodilo, verovatno bi posledice bile mnogo gore jer amonijak u kontaktu sa vodom stvara otrovna isparenja. Ono na šta sada istražitelji posebno obraćaju pažnju jeste razlog curenja sadržaja iz cisterni, jer je i ranije bilo dosta slučajeva iskliznuća pa i prevrtanja, a samo u pojedinim slučajevima je dolazilo i do curenja i ozbiljne opasnosti po ljude, živi svet pa i zemljište i vodotokove.
– Kola sa baksuznim brojem 13, iz kojih je curio amonijak, pretočena su u autocisternu i sada se nalaze u mestu Staničenje. Tu su još i tri cisterne sa rednim brojevima 10, 11, 12 i 14. Sve je organizovano i pretakanje bi trebalo da bude završeno danas. Valja napomenuti da nikada kompletan sadržaj ne može da se pretoči i da na dnu ostaje malo, zbog čega se obavlja još jedno merenje. Mi smo naložili da se vagaju svi vagoni, što je uradilo i tužilaštvo u Pirotu. Utvrđeno je da cisterne koje su do sada izmerene nisu bile pretovarene, ali još je ostalo da se na vagama proveri nekoliko cisterni – tvrdi Škembovićeva.
Po nalozima „Infrastruktura železnica Srbije”, ovom međunarodnom prugom dozvoljeno je bilo da saobraćaju vozovi sa opterećenjem od 22,5 tona po osovini, a cisterne su bile opterećene sa oko 20 tona po osovini. Ukupno je voz 45010 imao 1.615 tona. Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju, između svega ostalog, zatražio je i proveru i dokaze kada su vage (u Dimitrovgradu, Nišu i Smederevu) baždarene. Do nesreće je došlo u krivini sa radijusom od 500 metara, a i tu je brzina voza bila ograničena na 30 kilometara na sat, kao i na celoj pruzi Niš–Dimitrovgrad, što je već dosta govorilo o stanju ove međunarodne deonice.
– Saobraćaj je uspostavljen 14. januara u 19 časova, ali sada pod strožim uslovima. Zabranjen je prevoz amonijaka, težina voza je ograničena na maksimalno 1.200 tona, a brzina na svega 20 kilometara na čas na najkritičnijem delu pruge, gde je iskliznuo voz – kaže istražiteljka Škembović.
Zbog toga sada firma „Eliksir” iz Šapca, vlasnik ovog tovara amonijaka, traži način da brodovima prevozi amonijak preko Vidina do Šapca, kako bi nastavila proizvodnju veštačkih đubriva.
Ova firma zakupila je vagone od različitih vlasnika: „Atir reil” (Francuska) i ti vagoni nisu stariji od 2002, ali i od firme „VTG Hamburg” (ima predstavništvo i u Beogradu), a tu je bio i vagon 12 iz 1976. godine („Srbija kargo”, državna železnička kompanija obavlja prevoz, kompozicija je u zakupu, u ovom slučaju firme „Eliksir” iz Šapca). Ono što je veoma zanimljivo jeste da je na cisterni 13 došlo do curenja amonijaka na revizionom otvoru (inspekcionom), a cisterne imaju više ventila. Takođe je naknadno uočeno da je amonijak curio i na cisternama 7 i 8. Ali to su bile male jedva uočljive količine, koje nisu bile opasne po okolinu. Ti vagoni su već odvezeni iz ukrsnice Stanjičenja.
Dalja istraga trebalo bi da utvrdi da li je bilo propusta u ovom lancu transporta. Ispitaće se i sve okolnosti sa infrastrukturom i vagonima kako bi se utvrdio uzrok ove teške nesreće ...
*Tekst preuzet sa sajta Politika
-
16. jul 2024. 12:21 Jutros, na putu do Redakcije, tu na Keju, snimio sam Nišavu kod Šulejinog brzaka. "Narogušila se" i podigla. Nije više naša reka. Kanal, kako je zovemo!Bacio sam ... -
15. jul 2024. 12:19 Pesma "Ju grupe" više nije aktuelna, ono "Na 35 stepeni hoću hlad"! Ne ljudi, Zoran Bojčev iz Meteorološke stanice u Dimitrovgradu reče mi maločas da je juče u 15 sati u Dimitrovgradu ... -
15. jul 2024. 10:12 Ministarstvo za brigu o selu Republike Srbije je i ove godine na javnom konkursu odobrilo sredstva Gradskoj upravi Pirot za realizaciju manifestacije pod sloganom „Miholjski susreta sela“.... -
15. jul 2024. 07:35 Policijska uprava u Pirotu obaveštava građane da se u protekloj nedelji (08.07 - 14.07.2024. godine) na teritoriji Policijske uprave u Pirotu, dogodilo 9 saobraćajnih nezgoda, od toga 1 sa ...